4.1.
Основни понятия
С
развитието на глобалната компютърна мрежа и неизбежната й комерсиализация в
ежедневието на хората се появиха множество нови понятия. Термини като
електронна търговия (е-commerce), електронен бизнес (е-business), електронна
услуга (е-service) и електронно обучение (е-learning) придобиват все по-голяма
популярност в съвременното информационно общество. Самата комбинация от думи
подсказва основата, която става причина за това бурно развитие и поява на нови
направления в икономиката - виртуалната среда на Интернет. Присъствието на
частицата "е-" пред всеки от термините подсказва, че става въпрос за
процеси, протичащи с електронни средства през електронна мрежа, в случая
Интернет.
Електронният бизнес обхваща и
електронния пазар, и електронната търговия, но наред с това покрива и
вътрешните процеси, като производство, управление на складови наличности,
развитие на продуктите, управление на риска, финанси, управление на познанието и
на човешките ресурси. Стратегията за е-бизнес е по-сложна, по-силно фокусирана
върху вътрешните процеси и е насочена към подобряването на ефективността,
повишаването на производителността и намаляването на разходите. Тук може да се
поясни и понятието е-услуга. Както подсказва името, е-услуга е най-разширеното
понятие, което включва е-търговията, е-пазара и е-бизнеса. Спокойно може да се
каже, че е-услуга е всяка услуга, която може да бъде предоставена по електронен
път.
Бързото напредване на
Интернет базираните технологии и последващото изобилие на икономическа
активност в Интернет ускориха обособяването и развитието на отделна Интернет
Икономика. Тя може да се опише като множество от TSP/IP-базирани
мрежи, софтуерни приложения и човешки капитал, който кара мрежите и
приложенията да работят заедно за он-лайн бизнеса и агентите (корпорации и
индивиди), които са ангажирани в купуването и продаването на стоки и услуги по
директен и индиректен начин.
https://fisn.uni-plovdiv.bg/sandalski/Biznes_s_Internet/Tema4.doc
Няма коментари:
Публикуване на коментар